I přes komplikovanou situaci v ČR se nám podařilo úspěšně ukončit zakázkový kurz projektového manažera pro vedení okresních hospodářských komor Přerova, Hodonína a Kroměříže. V pátek 29. 5. 2020 byl kurz ukončen závěrečnou profesní zkouškou Manažer projektu(kod 63-007-R) .
S řediteli uvedených hospodářských komor jsme se již začátkem tohoto roku domluvili na realizaci našeho, tzv. Přípravného kurzu k Profesní zkoušce Manažer projektu(kod 63-007-R), v intenzivní formě 6ti denního školení. Obsah kurzu je v souladu se standardy NSK a současně také reflektuje naše dlouholeté dobré zkušenosti s realizací takto intenzivního „přípravného“ kurzu směřovaného k profesní zkoušce dle NSK (Národní soustavy kvalifikací). O realizaci tohoto typu kurzu psali v našem článku – II. Přípravný kurz k profesní zkoušce Manažer projektu dle NSK.
Profesní zkouška Manažera projektu v době „rouškové“
Jak jsme uvedli výše, v pátek 29.5.2020 jsme realizovali dle aktuálních podmínek první profesní zkoušku v době, jak s nadsázkou říkáme, „rouškové“. Takže s drobnou komplikací s nasazenými rouškami, dezinfekcí a odpovídajícími odstupy proběhla profesní zkouška plně dle požadavků standardu NSK. Profesní zkoušky se celkem zúčastnilo 8 absolventů kurzu ze 3 okresních hospodářských komor:
- Přerov 3 účastníci,
- Hodonín také 3 účastníci a
- Kroměříž 2 účastníci.
I když roušky znepříjemňovali dýchání, tak jsme se snažili častým větráním doplňovat dostatek kyslíku jako výživu pro úpornou práci mozku. Úspěšnost byla nadstandardní a u některých jsme byli překvapeni, jak dobře se na profesní zkoušku připravili.
Přípravný kurz Manažera projektu
Jak je uvedeno výše, pro přípravu k profesní zkoušce na Manažera projektu bylo využito intenzivního 6ti denního přípravného kurzu. Na základě žádosti účastníků probíhala výuka nejprve v prezenční formě 1x týdně. Vzhledem k tomu, že byl v průběhu realizace kurzu vyhlášen zákaz volného pohybu osob, byl kurz v první fázi přerušen. Protože jsme si už zvykli, že se kolem nás v posledních letech všechno mění a protože máme krizové řízení v malíčku, našli jsme během několika dnů platformu, která nám umožňuje školit on-line (a to i více kurzů současně). Nabídli jsme toto řešení i účastníkům, kteří s řešením souhlasili a kurz jsme dokončili on-line.
Dokončení kurzu on-line
Takže další část kurzu, tj. 3 školící dny, jsme realizovali na platformě Jitsi Meet, kterou jsme nainstalovali přímo na náš server. Tato platforma se nám velmi osvědčila – je možné ji používat jak na počítači nebo notebooku, tak i na tabletu nebo chytrém telefonu. Její ovládání je velmi jednoduché a umožňuje jak hlasovou a obrazovou komunikaci, tak i písemnou komunikaci formou chatu. Nespornou výhodou je také možnost sdílení obrazovky, čímž je možné do výuky zapojit i účastníky a lektor tak má možnost zkontrolovat správnost provedení zadaných úkolů. Překvapilo nás, že pro většinu účastníků kurzu to bylo jejich první seznámení se s on-line platformou a první sbírání zkušeností, které, jak se vyjádřili, budou rádi využívat i nadále.
Aktuálně není vypsaný žádný termín, v případě zájmu můžete kurz poptat na emailu info@poc-sluzba.cz.Výhody a nevýhody on-line výuky
I my jsme si na praktické realizaci on-line vzdělávání uvědomili posun v možnostech a kvalitě této formy vzdělávání. Cca před 5-7 lety jsme zkoušeli zapojit do výuky formy typu on-line, video či webináře, ale narazili jsme na technické limity internetu a současně zkušenosti a ochota účastníků vzdělávat se ve virtuálním světě byla v té době velmi malá. A pak stačí změna ovlivněná globalizací světa a vše je jinak. Díky tomuto a dalším kurzům, které jsme začali realizovat on-line, jsme si ověřili funkčnost a plnou zastupitelnost prezenční formy.
Samozřejmě, že při on-line výuce musí být lektor připraven na změnu podmínek komunikace s účastníky. Má s účastníky omezenější kontakt a musí být celkově mnohem lépe připraven na spoustu situací, které v běžné učebně nezažije. Ať už je to problém se špatným připojením k internetu na straně účastníka, tak někdy také i s malou počítačovou gramotností – dovedností účastníka ovládat počítač (nastavit si hlasitost, obraz, …).
I když se to možná „z venku“ nezdá, on-line forma výuky je náročná jak pro lektora, tak i pro účastníka. Vyžaduje od všech vyšší koncentraci a pozornost, než je běžné u prezenční formy výuky. V každém případě je on-line výuka výhodná pro účastníka v tom, že nemusí nikam jezdit (firma ušetří výdaje za cestovné a účastník čas strávený na cestě), může studovat z domova nebo ze své kanceláře atd. Navíc ke všem profesním kurzům mají naši účastníci přístup i na e-learning, takže si mohou distanční část výuky (samostudium) přizpůsobit svým možnostem.
Bližší informace o obsahové náplni přípravného kurzu k profesní zkoušce, který plně odpovídá standardu NSK, najdete v detailu kurzu.
Aktuální termíny, jak konání profesní zkoušky, tak i realizace přípravných či rekvalifikačních kurzů, najdete na stránce s termíny.